Φαίνεται ότι σήμερα, σε ένα ιδιαίτερα μεγάλο βαθμό, η yoga που διδάσκεται από ανθρώπους με τις καλύτερες προθέσεις ή όχι και τόσο καλές, είναι επιεικώς ανεπαρκής αν όχι επικίνδυνη κάποιες φορές. Κι αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, γιατί συχνά η “yoga” χρησιμοποιείται για να αποκτήσει αξιοπιστία και περιεχόμενο, το κενό και η τοξικότητα. Η αληθινή πρακτική είναι πέρα από δόγματα και απορρίπτει κάθε δομή εξουσίας, γιατί μόνο έτσι δημιουργείται χώρος για επαφή με την καρδιά.
Μονό αν κοιτάξουμε αληθινά μέσα μας θα βρούμε τις απαντήσεις σε ότι κι αν χρειαζόμαστε.
Όπως έλεγε κι ο Γαλιλαίος:
“Δεν μπορείς να διδάξεις τίποτα στον άνθρωπο, μπορείς μόνο να τον βοηθήσεις να ανακαλύψει αυτό που υπάρχει ήδη μέσα του.”
Παρακάτω αναφέρω οκτώ σημεία που, κατά τη γνώμη μου, αξίζει να παρατηρείς όταν βρίσκεσαι σε διάφορες τάξεις yoga. Ίσως έτσι μπορέσεις να δεις, πέρα από την επιφάνεια, την ποιότητα της καθοδήγησης που δέχεσαι.
1ο Σημείο:
Παρατήρησε αν ο/η δάσκαλος/α ενθαρρύνει τους μαθητές να κάνουν συχνά τη δική τους πρακτική στο σπίτι και να αποφεύγουν την προσκόλληση μαζί του ή με το συγκεκριμένο studio. Κακό για την επιχείρηση, καλό για τους μαθητές και τη Yoga!
2ο Σημείο:
Παρατηρησε αν ο/η δάσκαλος/α είναι χαλαρός, φιλικός, αν κοιτάζει τους ανθρώπους στα μάτια κι αν είναι ανοιχτός σε μια αμφίδρομη συζήτηση για θέματα ουσίας. Αν παρατηρήσεις κάποια ιδιαίτερη «ευλάβεια» ή «δουλοπρέπεια» προς τον δάσκαλο, αυτό είναι ένα σημάδι ότι ίσως καλύτερα να κρατήσεις «αποστάσεις ασφάλειας» ή ακόμα και να απομακρυνθείς.
3ο Σημείο:
Παρατήρησε αν νιώθεις κάτι έντονα στην τάξη, μπορεί χαρά, μπορεί θλίψη, υπάρχει ο ασφαλής «χώρος» που σου επιτρέπει να υποχωρήσεις, να χαλαρώσεις και να αισθανθείς; Αντί η πρακτική να γίνεται άλλη μια μορφή διέγερσης των αισθήσεων και του ανταγωνιστικού μυαλού.
4ο Σημείο:
Παρατήρησε αν οι οδηγίες που δίνονται στη διάρκεια της πρακτικής σου δίνουν το χώρο να συντονίζεσαι με το θαύμα που βρίσκεται ήδη μέσα στο σώμα σου. Μήπως σου «φυτεύουν» περισσότερα στερεότυπα; Για το πώς πρέπει να κάνεις τις κάμψεις, πως πρέπει να φαίνεσαι, να νιώθεις ή να ντύνεσαι;
5ο Σημείο:
Παρατήρησε αν νιώθεις ότι αυτό το μάθημα σε προσκαλεί να συμμετέχεις ολόκληρος, ψυχή και σώμα, σε αυτό που βιώνεις/αισθάνεσαι, εδώ και τώρα. Αντί να “οραματίζεσαι” μια καλύτερη έκδοση του εαυτού σου, στο μέλλον.
6ο Σημείο:
Παρατήρησε αν περιγράφεται με σαφήνεια η έμφαση στην αναπνοή ως ο σκοπός της θέσης κι όχι ως μια δεύτερη προτεραιότητα. Αν οι λεκτικές οδηγίες σε καθοδηγούν έτσι ώστε η αναπνοή να είναι ολοκληρωμένη και συγχρονισμένη με την κίνηση. Αν στη διάρκεια της πρακτικής, είσαι σε θέση να εστιάζεις στην αναπνοή και να χαλαρώνεις από σκέψεις, στόχους, συγκρίσεις, κλπ.
7ο Σημείο:
Μπορείς να πεις “ΟΧΙ δεν θέλω”. Δεν είσαι υποχρεωμένος/η να δέχεσαι άτσαλες βοήθειες/προσαρμογές από τους δασκάλους. Εμπιστεύσου την ευφυΐα του σώματος σου και άφησε το να προσαρμοστεί όταν νιώθει έτοιμο κι όχι όταν κρίνει ο δάσκαλος ακόμα κι αν έχει αρκετή εμπειρία ή/και τις καλύτερες προθέσεις. Αν ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ χρειάζεσαι ένα άγγιγμα ζητά μια αγκαλιά από ένα φίλο ή ψάξε για έναν/μια σύντροφο, μια γάτα ή ένα σκύλο.
8ο Σημείο:
Το χιούμορ και η διασκέδαση επιτρέπονται στη πρακτική. Ίσως (;) είναι και απαραίτητα πολλές φορές. Μην εμπιστεύεσαι οποιονδήποτε παίρνει πολύ στα σοβαρά τον εαυτό του. Αρκετή σοβαροφάνεια βιώνουμε. Όταν χαίρεσαι με την πρακτική τιμάς το δώρο της ζωής.
Με αγάπη
Christos Krishna
Ο Christos Krishna – είναι Yogacharya καθηγητής yoga E-RYT-500, με περισσότερες από 1200 ώρες εκπαίδευσης σε Ινδία & Ευρώπη. Είναι ιδρυτής του Ayama Yoga House, μέλος της Yoga Alliance ©, μέλος στο Δ.Σ. του Συλλόγου Γιόγκα Ελλάδας, Lead Trainer στα προγράμματα Εκπαίδευσης Δασκάλων Yoga Βασικής RYS 200 & Ανώτερης RYS 300. Aσχολείται συστηματικά με την πρακτική της yoga από το 2001 και διδάσκει από το 2005. Παρόλο που έχει ασχοληθεί, εκπαιδευτεί και διδάξει αρκετά διαφορετικά συστήματα yoga όπως, Hatha, Flow, Yin, Restorative, Sampoorna yoga, πάντα θεωρούσε ότι η ουσία της yoga εστιάζει σε έναν και μοναδικό στόχο. Την ολιστική εξέλιξη του ατόμου ώστε να βιώσει όλο το μεγαλείο της ανθρώπινης ύπαρξης.